Dijital pazarlama nedir? sorusunun cevabı kısaca; internet ortamında yani dijital kanallar (Google, sosyal ağlar, bloglar, haber siteleri vb.) yardımıyla yapılan bir pazarlama çeşididir.
Peki insanlar neden her yerde dijital pazarlama nedir diye sormaya başladı? İnternetin gelişmesi ve yaygınlığının giderek artması firmaları internetin içerisine girmeye itti. Geleneksel pazarlamaya yeni ve ölçülebilir bir rakip geldi o da dijital pazarlama ve herkesin kafasında şu soru oluştu: dijital pazarlama nedir?
Dijital pazarlama nedir sorusunu biraz daha açarsak, dijital pazarlama sektörde, online marketing, online pazarlama, internet pazarlama, performans pazarlama olarak da bilinir. Dijital pazarlamayı bir pasta olarak düşünürsek o pastayı oluşturan birçok dilim bulunuyor. Yani dijital pazarlamanın içinde uzmanlık gerektiren birçok bölüm var. Bunlar:
SEO, dijital pazarlamanın yapı taşlarından biridir. Adından da anlaşılacağı gibi, Google, Yandex gibi arama motorlarında web sitelerinde site içi ve site dışı olmak üzere çeşitli geliştirmeler yaparak belirli anahtar kelimelerde (keywords), doğal (organic) yollarla üst sıralarda çıkma işlemidir. Sitenin hızı, link yapısı, diğer sitelerden referans alınması (backlink) gibi birçok kriter SEO’yu etkiler.
SEM de en az SEO kadar önemlidir. Hatta dijital pazarlamanın en çok performans pazarlamaya yöneldiği noktadır. SEO ne kadar Google gibi arama motorlarında organik olarak yukarıda kalmak ise SEM de ücretli olarak belirlenen anahtar kelimelerde üst sıralarda yer almaktır. SEM’e arama motoru pazarlaması dense de bu sektörde en büyük pay Google’ındır ve Google’ın kullandığı araç ise Google Ads’tir. SEM, dijital pazarlama denilince ilk akla gelen kategorilerden biridir.
Google Ads Danışmanlığı için Tıklayın.
Adından da anlaşılacağı gibi, e-posta yolu ile (bülten, bildirim vb.) yapılan pazarlamadır. Özellikle e-ticaret siteleri için dijital pazarlamanın vazgeçilmez bir kategorisidir. Web sitelerine kayıtlı olan üyelere ürünü, hizmeti satmak ya da duyuru yapmak amacıyla e-mail yoluyla pazarlama şeklidir. Bu da yukarıdaki kategoriler gibi ayrı bir uzmanlık alanı ister. Mailin tasarımından, mail konusunun seçimine, a/b testlerinin yapılmasına ve performans takibine kadar yoğun bir çalışma gerektirir.
Herkesin de bildiği gibi Facebook, Twitter, Google +, Instagram, Pinterest gibi sosyal ağlarda markaların, takipçilerine ürün, hizmet tanıtımı ya da bilgilendirme amacıyla paylaşım yaptığı mecradır. Sosyal medya da yukarıdaki maddeler gibi dijital pazarlamanın vazgeçilmezlerinden biri olmasıyla birlikte, postların paylaşım saatleri, kriz yönetimi, bir nevi müşteri ilişkileri yönetimi gibi kendi içinde sorumluluklar barındırır. Ayrıca Facebook, twitter, linkedin, forsquare gibi mecralarda markalar kendi reklamlarını yapıp, sosyal ağlarda da milyonlarca kişiye performans hedefli olarak ulaşabilirler.
Dünyada milyonlarca web sitesi ve buna bağlı olarak da web sayfası var. Haber siteleri, blog gibi web sitelerinin birçoğunun gelir kaynağı banner reklamlardır. Bu reklamlar çeşitli networklerden, dijital medya planlama şirketlerinden, direkt ya da Google Ads’in sağladığı Google Display Network (GDN) gibi yerlerden satın alınabilir. Bu reklamlar arama motoru pazarlamasına göre genellikle daha pahalı olmasına rağmen markalar için marka bilinirliği açısından çok önemlidir. Google Analytics kullanıcıları için utm kodlarla rahatlıkla performansı takip edilebilir.
Bazı web sitesi sahipleri gelir modeli olarak, e-ticaret siteleri ile gelir ortaklığı modeli ile çalışmak isterler. Örneğin, bir e-ticaret sitesi bir banner ya da bir link yayınlar ve o linkten eğer ürün satışı olursa o ürün üzerinden satışın yapılmasına sebep olan siteye (kriterler değişebilir) satılan ürün üzerinden komisyon verir. Dijital pazarlama için takibi kolay bir mecradır. Zarar olasılığı komisyonlar doğru hesaplandığı sürece neredeyse hiç yoktur.
Bu tam olarak dijital pazarlama kategorisi içine girmese de çok önemli bir pazarlama yöntemidir. Google Ads aracılığı ile kolaylıkla yapılsa da başka ajanslar da bu çalışmayı yapabilmektedir. Bu teknikte, siteye bir kod yerleştirilir ve siteye gelen ziyaretçiye anlaşmalı diğer sitelerde banner reklam gösterilir. Özellikle, müşteri sadakati açısından önemli bir yöntemdir.
Bir web sitesinin en büyük amaçlarından biri bir fayda sağlamaktır. Web analizi ile özellikle satış ve üyelik odaklı sitelerde, siteye gelen kullanıcıya göre siteyi daha kullanıcı dostu hale getirmek esas alınır. Google Analytics gibi araçlar yardımıyla, web sitesi ziyaretçilerinin hangi sayfaya geldiği, hangi sayfadan ayrıldığı gibi birçok veriye bakılarak sorunlu görünen yerler bulunur ve problemler çözülür. Bu şekilde web sitesinin dönüşleri de artar.